DigitalPlayground

logoDT

Maak een eigen game

2D GAME DESIGN

Het ontwerpen van je eigen game is een spannende uitdaging die de creativiteit van leerlingen stimuleert. In de 2D Game Design workshop krijgen leerlingen de kans om deze uitdaging aan te gaan. Met behulp van het educatieplatform Scratch worden ze ingeleid in de wereld van gameontwerp, waarbij ze leren hoe ze hun ideeën kunnen omzetten in een speelbare ervaring. Deze workshop biedt een aanpasbaar leertraject, geschikt voor de diverse niveaus van deelnemers.

De workshop begint met een introductie door de docent, waarin de essentie van game design wordt uitgelegd. De leerlingen worden vertrouwd gemaakt met de verschillende aspecten van het ontwikkelen van een computerspel aan de hand van praktische voorbeelden. Daarnaast krijgen ze een gedetailleerde uitleg over het gebruik van het educatieplatform Scratch en hoe ze hiermee de technische aspecten van een game kunnen realiseren.

Scratch bevordert logisch denken en probleemoplossende vaardigheden; creatief onderwijzen en leren; zelfexpressie en samenwerking; en gelijkheid in informatica.

Vervolgens gaan de leerlingen zelf aan de slag om hun eigen game te ontwerpen. Hierbij leren ze denken als echte ontwerpers en nemen ze de leiding over de vormgeving, personages en verhaallijn van hun spel. Het belang van storytelling wordt benadrukt, waarbij diverse elementen worden ingezet om een meeslepend verhaal te creëren.

Naast het ontwerpaspect krijgen de leerlingen ook inzicht in het begrip interactiviteit en hoe dit de spelervaring beïnvloedt. Het maken van doordachte keuzes als ontwerper draagt bij aan de uitdagende en meeslepende aard van het spel. De workshop sluit af met een moment voor deelnemers om hun ervaringen te delen en elkaars games uit te proberen, waardoor een waardevolle uitwisseling van ideeën en feedback plaatsvindt.

Ter afsluiting worden nog enkele tips gegeven om de leerlingen verder te inspireren en aan te moedigen in hun gameontwerpavontuur.

De introductie, het maken van de game en het coderen tijdens de workshop zijn volledig afgestemd op leerlingen vanaf VBMO Basis/Kader. De workshop is ook geschikt voor onderbouw HAVO/ VWO.

PRAKTISCH

  • Deze workshop is geschikt voor VMBO t/m VWO.
  • Tijdsduur: 3 uur
  • Kosten: op aanvraag en afhankelijk van de vorm en het aantal leerlingen. Betaling met de cultuurkaart is mogelijk.
  • Aantal leerlingen: max. 32 leerlingen per workshop (samenwerken in tweetallen)
  • Workshops worden in de uitvoering aangepast aan niveau