Historie

Media maken sinds 1998

Op 7 september 1998, drie dagen nadat Google werd opgericht, werd voor het eerst een evenement georganiseerd met de naam Digital Playground. Vier weken lang werd de zaal van theater Hal 4 in Rotterdam, de initiatiefnemer, omgetoverd tot een “digitaal landschap voor jongeren”. De pc in huis was aan een opmars bezig, internet werd langzaam een hype, maar je was je tijd ver vooruit als je in die tijd al een digitale kerstkaart kon versturen (of ontvangen). Toen al zagen de organisatoren Hal 4, SKVR en Kuub 3 de noodzaak van een evenement waar jongeren de creatieve kant van de computer konden ontdekken. Ver voordat Youtube en social media bestonden. Films namen we nog op met camera’s waar een floppy in ging!

Cultuureducatie

De koppeling met kunst en cultuur is vanaf het begin een belangrijk onderdeel geweest van Digital Playground en al gauw werd een bezoek aan een museum of galerie onderdeel van de digitale workshops. Er werden websites gebouwd over straatkunst, films gemaakt over een fototentoonstelling en surrealistische geluidscollages opgebouwd. Tot 2004 was Digital Playground een jaarlijks terugkerend evenement dat ergens in Rotterdam in een leegstaand pand werd georganiseerd. Duizenden leerlingen volgden zo hun workshops bijvoorbeeld in het leegstaande Las Palmas, waar nu het Nederlands Fotomuseum zit of in 2002 in het enorme leegstaande pand van de Imax bioscoop. Nu onderdeel van het Mainport Hotel.

Vanaf 2004 slaagde Hal 4 er in om Digital Playground een meer permanent karakter te geven. OC&W en de Gemeente Rotterdam namen het project op in het Cultuurplan 2005-2008. Met wat creativiteit en lef betrokken we in de zomer van 2004 de kelder van de Cinerama bioscoop aan de Westblaak. Oorspronkelijk een jazzclub, maar op dat moment een al enkele jaren leegstaande studentendiscotheek die Quasimodo heette. De Quasi in de volksmond. Zeven jaar lang werd hier geschaafd aan het concept. In vier verschillende disciplines, die ook altijd tegelijkertijd werden gegeven, werkten de deelnemers aan een mediawerkstuk over een cultureel onderwerp. Global (websitebouw), Moving (film), Still (fotografie) en Sound (geluid) waren de vier pijlers in ons aanbod. Er werd altijd gewerkt in tweetallen, met behulp van software tutorials, met eigen opnamen en onder begeleiding van jonge, enthousiaste workshopleiders, vaak nog studenten en startende kunstenaars.

Naast Rotterdam startten we een jarenlange samenwerking met Filmhuis Den Haag waar een eigen team onze workshops ging geven. We stonden met workshops vele keren op het Nederlands Filmfestival, IFFR, IDFA en in musea als het Glaspaleis in Heerlen, Graphic Design Museum in Breda en NEMO. We tourden langs scholen, steden en zelfs enkele zomers langs asielzoekerscentra. We gaven vele workshops in Suriname en ondersteunen nog steeds de organisatie die daar onze workshops uitvoert.

Op eigen benen

De focus kwam door de jaren heen steeds meer op beeld te liggen. We stopten met Sound en Global en Animatie kwam erbij. Mediatechnologie kwam en ging, internet ontwikkelde zich tot een ongekend wereldwijd fenomeen. Altijd bleef er behoefte bij jongeren en het onderwijs om zich te verdiepen in de creatieve mogelijkheden van nieuwe media. En dat blijft. Of het nu computeronderwijs, media-educatie, visuele geletterdheid, mediawijsheid of digital literacy heet, één ding blijft overeind en dat is de intrinsieke interesse van jongeren zich te verdiepen in de digitale wereld om zichzelf daarmee een stem te geven. Wat kan ik hiermee? Door de koppeling te maken met kunst en cultuur geven we deze zoektocht een betekenisvolle laag.

Toen in 2009 Stichting Hal 4 ophield te bestaan konden wij een doorstart maken en werden we een zelfstandige stichting. Het gaf ons de mogelijkheid te groeien en vooral kwalitatief steeds beter te worden. Met de verhuizing naar ons huidige medialab op de culturele as van Rotterdam in 2011 werd Digital Playground eindelijk volwassen, maar het economisch en politieke tij zat kort daarna niet mee. In 2013 viel de landelijke subsidie weg waardoor de focus werd verlegd, terug naar Rotterdam. Daarmee heeft Rotterdam een unieke culturele instelling in huis, speciaal voor Rotterdamse jongeren. Nergens in Nederland kunnen scholen dag in dag uit terecht voor een breed scala aan workshops waarin je met hele klassen tegelijk zelf aan de slag gaat met media als bij Digital Playground. We gaan dat nog jaren doen!

Zoek je werkstuk

Digital Playground

Schilderstraat 26a-28a
3011 ES Rotterdam

T: 010-4126031
E: info@digitalplayground.nl