Stel je eens voor…
In 2033 leven we in een wereld waarin leren, werken en sociale interactie naadloos samensmelten in een levendige virtuele 3D-omgeving. Je bent niet langer gebonden aan een fysiek kantoor of klaslokaal. In plaats daarvan bevind je je in een virtuele ruimte die zich uitstrekt over futuristische steden en weelderige landschappen, die jij natuurlijk mede hebt vormgegeven. Je avatar navigeert moeiteloos door deze 3D-ruimte, waarin je elkaar begroet met een simpele handbeweging en informatie deelt via interactieve holografische schermen. Een virtuele docent begeleidt jou door uitdagende lessen met interactieve oefeningen die je direct kunt toepassen in je virtuele werkruimte. Zo kun jij via XR oefenen hoe je computers bouwt of een stoel ontwerpt, waarna je deze skills in de fysieke wereld kunt toepassen. Films bekijk je in een 360˚ virtuele bioscoop en theater- en dansvoorstellingen zijn volledig immersief. Met je vrienden kom je samen op virtuele plekken waar jullie een ervaring hebben die gelijkwaardig is aan een fysieke ontmoeting. Jouw stad ontwerp je mee door te participeren in de Digital Twin van Rotterdam. Jouw digital fashion wordt 3D geprint en verkocht in een fysieke winkel.
Deze visie op de toekomst benadrukt niet alleen de grenzeloze mogelijkheden van technologische vooruitgang, maar ook de menselijke verbinding en creativiteit die deze virtuele 3D-wereld zo opmerkelijk maken. Meer dan om techniek draait deze wereld om mensen en de verbinding met de fysieke wereld, waar steeds meer hybride vormen van kunst en cultuur zullen ontstaan. Dat deze ontwikkelingen een grote impact hebben op hoe wij gaan leren, werken en ontspannen is duidelijk. Maar hoe vind je je weg in deze wereld, hoe geef je je avatar vorm, hoe worden films in de toekomst gemaakt, hoe kun je van jouw virtuele ontwerp een fysiek object maken met behulp van geavanceerde productietechnologieën en hoe zorgen we ervoor dat deze nieuwe technologieën kansen bieden voor iedereen? Hoe wordt de metaverse een inclusieve plek?
Bij Digital Playground waren we al vanaf onze oprichting in 1998 voorlopers en hebben wij jongeren wegwijs gemaakt in de digitalisering van een steeds meer gemedialiseerde wereld. Met 21st century skills leerden wij ze mediawijs te worden en creatieve en kritische gebruikers van de online wereld te worden. Nu staan wij weer voor een spannende uitdaging en zetten wij NEXT CENTURY CREATIVITY in om Rotterdamse jongeren voor te bereiden op deze nieuwe kansen. Stel je voor hoe deze evolutie ons zal leiden naar een meer inclusieve, efficiënte en boeiende manier van leren, werken en socialiseren, gedreven door creativiteit, verbondenheid en grenzeloze mogelijkheden.